جمعه, 04 خرداد 1397

سیر تاریخی طفولیت

قبل از پرداختن به تغییرات و دگرگونی‌هائی که در جهان مفاهیم و نمادهای روزگار ما حاصل شده و موجب از بین رفتن مقوله‌ی کودکی و ویژگی‌های دوران طفولیت گردیده است، لازم است به طور مختصر به ترسیم و مطالعه راه و مسیری بپردازیم که این پدیده، از سده‌ی هفدهم به بعد طی کرده است. هرگاه در این نوشته از انقراض یا از زوال کودکی نام می‌برم،...

بیشترین توجه و عنایت را به دوران کودکی در فاصله سال‌های 1850 تا 1950 شاهد هستیم. در ایالات متحده آمریکا، که محور اصلی مطالعات ما در این بخش از کتاب است، کوشش‌های موفقی در زمینه پایان بخشیدن به استثمار کودکان به عمل می‌آید؛ کودکان را از کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی دور کرده و زمینه ورود آنان را به مدارس و آموزشگاه‌ها روزبه‌روز فراهم‌تر می‌سازند....

ویدال ساسون (Vidal Sásson) تولید کننده و آرایشگر معروف، روزگاری یک برنامه ویژه تلویزیونی داشت، که در آن آمیخته‌ای از راهنمائی‌های مشاطه‌گری، دستورالعمل‌های غذائی و بهداشتی، مصاحبه و معرفی برجستگان هنری و سینمائی را در یک ساختار روان‌شناختی جمعی عرضه می‌کرد. در هر مقطعی از برنامه که قرار بود یک پیام بازرگانی پخش شود، ساسون جمله‌ای نظیر: «لطفاً تم...

در غالب تبلیغات تلویزیونی، از شیوه‌ها و سمبل‌ها و کنایات و ابزارهائی استفاده می‌شود که ویژه قیاس و تشابه و روش‌های القاء و استدلال مذهبی است؛ آن هم با سبک و سیاقی کاملاً منسجم و دربردارنده تمامی عواطف و عواملِ باورهای مذهبی. همان‌گونه که سبک و سیاق ابلاغ پیام‌ها و باورهای مذهبی، می‌تواند موجد احساس گناه باشد؛ و یا بشارت سعادت و لذت ابدی دهد؛ یا...

در یک پرده تبلیغاتی مربوط به آگهی تجارتی صابون ایوری (Ivory)، مادر و دختری نشان داده می‌شوند. تماشاچیان باید حدس بزنند کدام یک مادر و کدام دیگری دختر اوست. ظاهر هر کدام سنی حدود بیست سالگی را نشان می‌دهد؛ و تفاوت سنی در چهره‌ها دیده نمی‌شود. آنچه در این پیام بازرگانی و در وهله اول به ذهن من خطور کرد، این بود که همین صحنه نشانه‌ای است بر این واقع...
تماس با ما:
(آدرس ما در شبكه هاي اجتماعي)
لطفا كليك شود

دفتر مرکزی :  (37741600-025)
فروشگاه مرکزی قم :  (37737020-025)
مسئول امور نمایندگی ها: آقای حسین زاده
تلفن: 09011515811 ، 09123513137