یکشنبه, 06 اسفند 1396

محصولات ویژه محرم و صفر

  • MP3 گلچین عزاداری محرم 93 - روضه
  • MP3 گلچین عزاداری محرم 93 - شور
  • MP3 گلچین عزاداری محرم 93 - شور-واحد- روضه
  • MP3 گلچین محرم 93 کربلایی جواد مقدم
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج محمود کریمی
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج سید مهدی میرداماد
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج مهدی سلحشور
  • MP3 گلچین محرم 93 کربلایی حمید علیمی
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج حسین سیب سرخی
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج میثم مطیعی
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج منصور ارضی
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج حسن خلج
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج مهدی سماواتی
  • MP3 گلچین محرم 93 حاج محمد رضا طاهری
  • MP3 گلچین سینه زنی واحد محرم
  • mp3 گلچین سینه زنی محرم شور/واحد/روضه
  • MP3 گلچین سینه زنی شور محرم
  • MP3 گلچین عزاداری و روضه محرم
  • MP3 گلچین عزاداری شور/ واحد/ روضه محرم. کربلایی جواد مقدم
  • MP3 گلچین عزاداری شور/ واحد/ روضه محرم. حاج محمود کریمی
  • آلبوم مذهبی اشکم 1
  • mp3مجموعه سخنرانی پیرامون امام حسین(ع) کربلا و عاشورا
  • mp3-گلچین مجموعه عزاداری محرم ویژه آندروید

پرسش :
منظور از ملاقات با پروردگار و یا لقاءاللّه در آیات قرآن چیست؟

پاسخ :
تعبیر به لقاءاللّه در قرآن مجید آمده است و چه بسا به معنى حضور در صحنه قیامت و مشاهده آثار عظمت و قدرت خدا میباشد. چنان که در قرآن مجید میخوانیم:
«الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَیْهِ راجِعُونَ»1.
بدیهى است منظور از لقاء و ملاقات خداوند ملاقات حسى، مانند ملاقات افراد بشر با یکدیگر نیست، چه اینکه خداوند نه جسم است و نه رنگ و مکان دارد که با چشم ظاهر دیده شود، بلکه منظور یا مشاهده آثار قدرت او در صحنه قیامت و پاداش ها و کیفرها و نعمتها و عذاب هاى او است، چنان که گروهى از مفسران گفته اند. یا به معنى یک نوع شهود باطنى و قلبى است، زیرا انسان گاه به جایى میرسد که گویى خدا را با چشم دل در برابر خود مشاهده میکند، به طورى که هیچ گونه شک و تردیدى براى او باقى نمیماند.
این حالت ممکن است بر اثر پاکى و تقوا و عبادت و تهذیب نفس در این دنیا براى گروهى پیدا شود، چنان که در نهج البلاغه میخوانیم: یکى از یاران امام على علیه السلام به نام ذعلب یمانى از امام علیه السلام پرسید «هل رایت ربک»: آیا خداى خود را دیده اى؟!
امام علیه السلام فرمود: «اَفاعبد ما لا ارى؟!»؛ آیا خدایى را که نبینم پرستش کنم؟! و هنگامى که او توضیح بیشتر خواست امام اضافه کرد: «لا تدرکه العیون بمشاهدة العیان و لکن تدرکه القلوب بحقائق الایمان».
چشم هاى ظاهر هرگز او را مشاهده نکنند، بلکه قلب ها به وسیله نور ایمان او را درک مینمایند.2
آثار عظمت و قدرت خدا در آنجا آن چنان آشکار است که براى هر کوردلى هم نمایان است. در آیه دیگر میخوانیم:
«فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً»3؛
«پس هر کس به لقاى پروردگارش امید دارد باید کارى شایسته انجام دهد».
لقاى پروردگار، که همان مشاهده باطنى ذات پاک او با چشم دل و بصیرت درون است، گرچه در این دنیا هم براى مونان راستین امکان پذیر است اما از آنجا که این مسئله در قیامت به خاطر مشاهده آثار بیشتر و روشن تر و صریح تر جنبه همگانى و عمومى پیدا میکند، این تعبیر در لسان قرآن معمولاً در مورد روز قیامت به کار رفته است.
پی نوشت:
1. بقره 2، آیه 46.
2. نهج البلاغه، عبده، خطبه 177.
3. کهف 18، آیه 110.
منبع: www.porseman.org

 
تماس با ما:
(آدرس ما در شبكه هاي اجتماعي)
لطفا كليك شود

دفتر مرکزی :  (37741600-025)
فروشگاه مرکزی قم :  (37737020-025)
مسئول امور نمایندگی ها: آقای حسین زاده
تلفن: 09011515811 ، 09123513137